Tenk kritisk

by Kvinnekonsulenten

Under forberedningen for bloggens aller siste innlegg utenom det avsluttende refleksjonsinnlegget, har hjernen min løpt fra forskning.no og Gisle Hannemyr til TMZ.com og tilbake igjen til forskning.no. Ikke minst har jeg gått inn i meg selv for å finne ut av om jeg er noe bedre enn alle andre. Er jeg det? Tvilsomt. Jeg elsker sladder like mye som resten av befolkningen og tror på akkurat det jeg vil tro på. Hvis jeg leser noe på Facebook jeg ønsker at skal være sant, er det nok også større sansynlighet for at jeg tror det er sant – uten at jeg egentlig ser etter pålitelige eller troverdige kilder. Så hva skjer egentlig nå? Hva kan gå galt med en tankegang som min? Dessverre er det ganske så mangt, og konsekvensene kan være brutale.

22. januar 2013 ble det spredt et rykte på Twitter om at direktøren for Deutsche Bundesbank, Jens Weidmann, skulle gå av. Det førte til at euroen tapte 0,55 prosent i verdi overfor dollaren.

Ok. 0,55 prosent høres ikke så mye ut, men som vi alle vet fører det ene til det andre og vips våkner man opp i feil seng (i frykt for å bruke en for drøy metafor). Egentlig så handler det jo heller ikke om hvorvidt 0,55 prosent er mye i det hele tatt, det hele legger til grunne for en prinsippsak. Et rykte ble spredt, og som følge tapte euroen i verdi. Istedenfor å være kildekritisk, har noen valgt å komme til konklusjoner på egenhånd og på et punkt i prosessen gikk det veldig galt. Litt på samme måte som det kan gå galt dersom du er på sukker.no for å finne deg din fremtide store kjærlighet og faller blindt for en profil med dette profilbildet:

Antonio-Sabato-Calvin-Klein-01

Antonio Sabato

Du skjønner greia. Så hva bør vi gjøre? For et par lure tips og triks kikket jeg litt i Gisle Hannemyrs bok Hva er internett (2005). På mange måter utdatert, på andre måter fortsatt ekstremt relevant. Hannemyr kommer blant annet med ni vettregler, som de åpenbare virusbeskyttelse på PC-en og lignende, men også at vi som enkeltpersoner og de virkelige brukerne av Internett står ovenfor et viktig ansvar. Det gjelder å være kritisk til informasjon og styre unna e-poster som for eksempel spør om kontaktinformasjon, ikke dele ut personlige passord og PIN-koder og si nei når en fremmed tilbyr deg godteri. Og for guds skyld, VÆR så snill og bruk hodet dersom din potensielle sukker.no-partner er en Calvin Klein-undertøysmodell. Han er ikke det. Helt sant. Jeg lover at du ikke gir slipp på «what could have been»

