En ny arbeidshverdag

by Kvinnekonsulenten

Det er ikke til å stikke under stol at journalistikken har tatt en ny vending i løpet av det siste tiåret, og de som har fått kjenne sterkest på dette er nok kanskje journalistene selv. For mens vi andre har sklidd rett inn i den nye hverdagen uten at vi har merket det helt selv, er det også noen som står bak disse endringene. De som har utviklet seg som journalister i løpet av 2000-tallet har måtte tilpasse seg helt nye vilkår, og det er uten tvil et yrke i endring. Avisas deadline er ikke lenger så viktig, og dagen på jobb er ikke ferdig når sola går ned bak fjellene. Nå skal nettavisene være oppdatert 24/7, og her er det ikke rom for å sove på jobb! Nyhetene skal alltid være oppdatert – og gjerne før de har skjedd i det hele tatt.

journalisterFoto: http://www.netthoder.no/wp-content/uploads/2011/10/journalister.jpg

I tidligere innlegg har jeg allerede skrevet om hypertekst, visuelle virkemidler og hvordan Internett utvider de journalistiske mulighetene, så jeg tenker ikke å gå nærmere inn på disse nå. Men det er nettopp en miks av disse som former den nye arbeidsdagen for journalistene. På mange måter er det kanskje enklere å være journalist i dag enn det var for 10-20 år siden, nyhetene kan jo faktisk skrives rett fra egen stue. I praksis er det ikke lenger nødvendig å fly land og strand for å finne nye kilder for eksempel. At journalistene er andrehåndskilde er ikke noe nytt, men at det nå er enda lettere å skrive noe en ikke har sett og opplevd selv er nok ingen hemmelighet. Istedenfor å intervjue førstehåndskilder kan man jo bare referere til andre aviser eller kilder fra sosiale medier.

På en annen måte er det ikke sikkert arbeidsdagen er bedre den dag i dag. Med stor deltakelse fra leserne i gjennom blant annet kommentarfelt og sosiale medier, har journalistene et større press på seg nå enn noen gang før. Nyhetsstoff blir slakta dag inn og dag ut av forbrukere som ikke er fornøyde, og mens det før bare fantes de store avisene på markedet, har folk nå muligheten til å flykte til andre plattformer på Internett dersom de ikke er fornøyd. Dette kan nok sammenlignes litt med NRK og TV 2, hvor vi har sett en tendens til at TV 2 er nødt til å rette seg mer mot seernes ønsker ettersom det er sånn de finansieres. På noen måter var nok aviser før Internett litt mer som NRK – det var kun et fåtall aviser på markedet og det var større muligheter for å poste det en ville.

Personlig synes jeg digitaliseringen har påvirket journalistikken både positivt og negativt når alt kommer til alt. Jeg liker at jeg alltid har tilgang til nyheter, og jeg synes det er bra at nyhetsmedium og bedrifter nå kommer nærmere forbrukerne via åpne diskusjoner og sosiale medier. På en annen måte kan ikke kvaliteten i dag sammenlignes med den som var før. Som diskutert i forrige innlegg, ”Bedre med sex,” handler det nå mer om flest mulig klikk og det gode journalistiske arbeidet vi kjente til før står dessverre i fare for å forsvinne ”inn i mengden.”

Advertisements