Nytt år – nye muligheter, eller er det i år som i fjor det samme gamle?

by Kvinnekonsulenten

God formiddag bloggen 🙂

Tirsdag 6. januar var jeg tilbake på skolebenken, og jeg må innrømme at jeg hadde blandede følelser da jeg gikk inn svingdøra på universitetet første skoledag etter ferien. 13. juledag, og tradisjonens tro dagen for å kaste ut julepynten. «Dette passer jo perfekt for å ta fatt på nye rutiner og det nye året,» tenkte jeg. Endelig er en lang juleferie over, og et nytt semester ligger foran meg – tomme dokumenter skal fylles opp, nye skolebøker skal leses og en tom blogg skal fylles til randen av (u)interessante (og fagrelaterte) innlegg.

Tirsdag 6. januar. Klokken er 10:15, og for første gang siden jeg klikket inn min siste eksamen til levering 11. desember i FJOR er konsentrasjonen nok en gang skjerpet. (Har jeg virkelig ikke brukt tiden min på noe fornuftig siden i fjor?) Jaja, høstens semester er offisielt lagt bak meg, og jeg er uansett klar for å ta fatt på nye utfordringer!

Før nyttår satte jeg meg ned for å reflektere over hva jeg ville oppnå i løpet av 2015. I store trekk handlet dette i utgangspunktet om at jeg skal stå opp tidligere, spise sunnere og gjøre det bedre på skolen. A i alle fag, og alt det der. I realiteten vet jeg at dette året ikke kommer til å bli noe større eller mer spesielt enn 2014, men likevel er jeg ikke av typen som klarer å unngå å se på et nytt år som et hav av muligheter, nye opplevelser og helt blanke ark som skal fargelegges. Jeg minnes tilbake til tiden som barn hver gang jeg hadde fått en splitter ny tegneblokk som skulle fylles med farger… Nå som da forventer jeg at noen av fargene går utenfor de opptegnede strekene, men livet er vel kanskje ikke akkurat det, nemlig livet, uten noen utsporinger fra tid til annen? Foreløpig er i hvert fall motivasjonen fortsatt på topp, jeg har en enda til gode å tegne utenfor strekene og jeg nekter å vike unna før blåfargen har gått ut i det rød (og heldigvis når den tid kommer kan vi takke Gud for at blyanten kom til verden hånd i hånd med viskelær)!

Så hva forventer jeg dette semesteret? Fem måneder til sommer, fem måneder med semesteroppgaver, blogging og eksamener, fem måneder med intenst fokus på skole og alt som hører med. Jeg forventer jo kanskje å bli litt klokere på nettopp dette faget da, digital formilding, om jeg skal si det enkelt. Få et større innblikk i disse sosiale mediene, kommunikasjonen på nett og hvordan såkalte «avstandsforhold» (mellom kjærester, bedrifter og kunder, politikere og folket, you name it) nærmer seg som følge av mulighetene på det store Internett. Jeg må innrømme at jeg er spent, og til dels skeptisk, på de fremtidige bloggoppgavene som venter, men proppfull av motivasjon er jeg likevel klar for å ta fatt på vårsemesteret 2015 og komme i land i juni med «straight A’s» som det så pent heter! KOM109, here I come!

